رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه توقع مردم از مجلس آینده این است که در رأس امور باشد و دولت را وادار به اجرای قوانین کند، گفت: مجلس دهم به هیچ وجه در رأس امور نبود.
گروه سیاست، زهرا علیدادی: «رفاقت لاریجانی و روحانی کار دستمان داده و مجلس را از خاصیت انداخته. رئیسجمهور توجهی به شرایط خاص کشور ندارد و به جای آنکه کلید حل مشکلات را پیدا کند، پروژه دوقطبیسازی جامعه را کلید زده است. طیف لاریجانی همه کاره مجلس هستند و حتی برخی از نمایندگان به ظاهر ولایی هم در تیم رئیس مجلس بازی میکنند. مجلس یازدهم پنج یا شش قطبی میشود و عمده نمایندگان از طیف اصولگرایان خواهند بود. در عالم سیاست منطقی نیست که حرف از عدم ائتلاف با هم حزبیهای خود بزنیم و قطعاً اصلاحطلبان و اعتدالیون در انتخابات با هم ائتلاف میکنند. عارف و لاریجانی امیدی به ریاست مجلس نداشتند و برای انتخابات ریاست جمهوری خیز برداشتهاند.»
بخشهایی از صحبتهای «حمیدرضا حاجیبابایی» نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی را از نظر گذراندیم. وی در دورههای پنجم، ششم، هفتم، هشتم و دهم در مجلس حضور داشته و از دوره هفتم تا نیمه دوره هشتم عضو هیئت رئیسه خانه ملت بوده و در حال حاضر هم رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس است.
متن این گفتگو به شرح زیر است:
با توجه به اینکه شما پنج دوره نماینده مجلس بودهاید، ارزیابیتان از عملکرد مجلس دهم چیست؟
مجلس دهم بسیار ضعیف بود و نتوانست رضایت عمومی را جلب کرده و تأثیرگذار باشد.
به چه دلیل؟
دلایل عمدهای دارد که یکی از دلایلش آن است که پیمان نانوشتهای بین دولت و مجلس در این دوره نوشته شده بود به گونهای که گویا مجلس و دولت تعریف مشترکی داشتند.
ارتباط بسیار نزدیک لاریجانی و روحانی باعث شد که مجلس از خاصیت بیفتد و دولتمردان پاسخگوی عملکردشان نباشند
پس به اعتقاد شما همیاری لاریجانی و روحانی باعث ضعف مجلس دهم شد؟
رئیس مجلس و رئیس دولت با هم ارتباط تنگاتنگی داشتند که البته برخی افراد در توجیه این مسئله میگویند که کشور در تحریم است و باید با دولت همراهی کامل شود که ما هم این مسئله را قبول داریم اما نباید این همراهی به گونهای باشد که دولت پاسخگوی ضعفهایش در امور اجرایی نباشد چرا که چنین دیدگاهی جایگاه مجلس را تضعیف و مجلس را از خاصیت انداخته است.
پس به اعتقاد شما مجلس شورای اسلامی در دوره دهم از خاصیت افتاد؟
بله همین طور است و کاملاً مشهود است که این مجلس از پسِ دولت برنمیآید چرا که دولت بسیاری از قوانین مصوب را علناً اجرا نمیکند و رئیس مجلس هم کوچکترین کمکی به ما برای پیگیری اجرای قوانین نمیکند.
اعضای کدام فراکسیون مجلس تعامل بیشتری با دولت داشتند؟
قطعاً فراکسیون نمایندگان ولایی به دنبال تعامل صددرصدی با دولتمردان نبودند اما رابطه بسیار نزدیکی بین رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان نزدیک به وی با دولت وجود داشت به گونهای که حتی پیگیری نمیکردند که چرا دولت مصوبات مجلس را اجرا نمیکند.
نقش فراکسیون مستقلین، بی نقش کردن فراکسیونهای دیگر مجلس بود
عدم وجود فراکسیون اکثریت تا چه حد در ناکارآمدی مجلس دهم تأثیر گذاشت؟
لاریجانی در این دوره فراکسیون مستقلین را راه انداخت که نقش این فراکسیون، بی نقش کردن فراکسیونهای دیگر مجلس بود. برای مثال اگر بحث FATF در مجلس مطرح بود، اعضای فراکسیون مستقلین به فراکسیون امید ملحق میشدند و عملاً ما ولاییها به راحتی نمیتوانستیم تصمیم بگیریم و یا آنکه زمانی که بحث انتخاب رئیس مجلس مطرح بود، اعضای فراکسیون مستقلین به فراکسیون ما ملحق میشدند.
مسئله حائز اهمیت دیگر آن است که درون فراکسیون نمایندگان ولایی هم افرادی با افکار بسیار متفاوت وجود داشتند به گونهای که به جرأت میتوان گفت که از ۱۲۰ نفر از اعضای فراکسیون ما، ۶۰ نفر با لاریجانی بودند و زمانی که بنده کاندیدای ریاست مجلس شورای اسلامی شدم، این مسئله به خوبی خودش را نشان داد. اگر اسم برخی از این افراد را برایتان بگویم، باور نمیکنید اما در این حد بدانید که آنان فقط به دلیل شرایط بیرونی و اقتضائاتی که وجود داشت، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی شده بودند اما در عمل هم نظر با لاریجانی بودند.