سپهبد «اسماعیل حقی پکین» معتقد است که فعالیت ترکیه در لیبی رابطه مستقیمی با رقابت ترکیه با عربستان سعودی و امارات دارد. 

نتیجه کنفرانس لیبی با میزبانی برلین که دو هفته پیش برگزار شد نشان می‌دهد مسأله لیبی نه تنها یک مساله داخلی بلکه دیگر موضوعی کاملا بین‌المللی شده است.

در جریان نشست اخیر برلین در خصوص بحران لیبی مقرر شد تا یک کمیته نظامی متشکل از نمایندگان دو طرف درگیر زیر نظر سازمان ملل تشکیل شده و نشست هایی در ژنو برای حل اختلافات فیما بین برگزار شود که  شنیده ها حاکی از این است که خلیفه حفتر فرمانده ارتش ملی در این نشست ها شرکت خواهد کرد.

 اینکه خلیفه حفتر و یا سراچ برای حل بحران سعی دارند در این نشست ها شکست کنند گامی مهمی است اما نکته ای که مطرح است این است آیا حل بحران لیبی توسط نهادهای بین المللی قابل حل است؟ از آنجایی که کارنامه نهادهای بین المللی در حل بحران کشورها خیلی هم مطلوب نبوده است نمی توان پیش بینی کرد که بحران لیبی توسط این نهاد حل می شود. زیرا جنگ داخلی سوریه، بحران عراق و جنگ یمن تنها نمونه هایی از پرونده سازمان ملل  است که تا به حال لا ینحل باقی مانده است.

اما از طرفی موضوع لیبی که در ماه های اخیر فضای رسانه ای ترکیه را معطوف به خود کرده بود حالا هیچ سرو صدایی از آن نیست. حتی مقامات سیاسی ترکیه هم آنچنان به موضوع لیبی نمی پردازند. در این حال اولین سوالی که به ذهن خطور می کند این است؛ آیا موضع ترکیه در لیبی در حال تغییر کردن است؟ از طرفی هم دعوت دولت سومالی از ترکیه برای اکتشاف نفت و نگاه مثبت آنکارا به این دعوت نشان می دهد که ترکیه همچنان خواهان ماندن در آفریقا هست.

در خصوص سیاست ترکیه در لیبی و سومالی خبرنگار مهر گفتگویی با «اسماعیل حقی پکین» رئیس سابق اطلاعات ستاد کل ارتش ترکیه، سپهبد بازنشسته و کارشناس سیاسی و نظامی انجام داده است که در ادامه می خوانیم:

*همان طور که می دانید نهادهای بین المللی نیز به بحران لیبی ورود کرده اند که نمونه آن هم کنفرانس برلین بود که اخیرا برگزار شد و البته در روزهای آینده هم شاهد نشست های کمیته نظامی موسوم به «۵+۵» در ژنوخواهیم بود. از این پس سیاست ترکیه در مقابل لیبی چگونه خواهد بود؟

کنفرانس برلین آغازگر آتش بس برای حل بحران لیبی و ترسیم کننده نقشه راهی برای حل مساله طرابلس است. ترکیه خواهان اجرای آتش بس در این کشور است که برای محقق شدن آن نیاز است حفتر رفتاری متعادل تر نشان دهد.

با همین هدف هم از نظر ما باید حمایت سیاسی و نظامی برای دولت وفاق ملی صورت گیرد. برای اینکه در لیبی آتش بس صورت گیرد باید دولت وفاق ملی قدرت نظامی مطلوب تری داشته باشد. از طرفی باید برای حل مساله، ترکیه هم با دولت فائز سراچ هم با خلیفه حفتر روابط دیپلماسی خود را ادامه دهد.

*در صورت پیشروی نیروهای حفتر به طرابلس روابط دیپلماتیکی آنکارا و طرابلس دستخوش چه تحولاتی خواهد بود؟

تدابیری که از سوی ترکیه برای بحران لیبی درنظر گرفته شده چنین شرایطی برای حفتر محقق نخواهد کرد. زیرا این تدابیر سیاسی و نظامی اتخاذ شده مانع پیشروی نیروهای حفتر در طرابلس خواهد شد.

اگر هم چنین اتفاقی بیفتد ترکیه قطعا برای تشکیل یک دولت مشروع در این کشور تلاش خواهد کرد. برای ترکیه انتخاب شدن حکومتی به انتخاب مردم لیبی مهم تر از تشکیل دولتی نزدیک به نیروهای حفتر و اهمیت مشروع یا غیرمشروع بودن آن است.