این رشته درباره بکارگیری انرژی الکتریکی در مصارف خانگی و صنعتی است. پدیده های الکتریکی را نمی شود به صورت مستقیم دید. مفاهیم مربوط به رشته الکتروتکنیک، با شکل موج های ولتاژ و جریان سر و کار دارد. افرادی که دوره های هنرستان را به پایان می رسانند، بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی می توانند در کنکور کاردانی پیوسته (فوق دیپلم) شرکت کنند. از سال ۱۳۹۶ مقطع کاردانی پیوسته در موسسات آموزش عالی حذف شد و به جای آن دروس جایگزین در دانشگاه اخذ می گردد. اکنون امتحان کنکور در برخی رشته ها نقشی در پذیرش دانشجو ندارند و علاقه مندان در اولین انتخاب خود بر اساس سابقه های تحصیلی پذیرفته می شوند. در برخی رشته ها مانند ساختمان چند سال است که کنکور برگزار نمی شود.
با تغییر نظام آموزشی در ایران، بعضی از بچه ها در انتخاب رشته خودشان دچار مشکل می شوند و یکی از علت های این سردرگمی و مشکلات آشنایی نداشتن آن ها با خیلی از رشته ها و مشاغل است. به همین دلیل قصد داریم در خصوص رشته های مختلف توضیحاتی را ارائه دهیم.

رشته ماشین ابزار چیست؟

ماشین های ابزار، دستگاه هایی هستند که در فرایند ساخت و تولید مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا وقتی می خواهیم قطعه ای بسازیم با براده برداری یا شکل دهی سر و کار داریم. براده برداری و شکل دهی را به کمک ماشین های ابزار انجام می دهند. ماشین های ابزار تقسیم بندی مختلفی دارند. ماشین های تراش، انواع دریل ها، دستگاه های پرس، انواع اره های صنعتی از جمله ماشین های ابزار هستند. فارغ التحصیلان رشته ماشین بزار می آموزند که چگونه باید از این ماشین ها استفاده کنند.
دانش آموزان در این رشته ابتدا با فرایندهای تولید آشنا می شوند. روش های مونتاژکاری را می آموزند. آشنایی با نقشه کشی و نقشه خوانی هم اهمیت دارد. در ادامه روش کار با مهم ترین، پرکاربرد ترین ماشین های ابزار یعنی ماشین تراش و ماشین فرز را یاد می گیرند. دانش آموزان باید دقت کنند که کار با ماشین ابزار مهارت آن ها را افزایش می دهد و ورود به بازار کار را راحت تر می کند.

مزیت های استخدام در رشته ماشین ابزار و موقعیت های شغلی

پیشرفت صنعت و کاربرد کامپیوتر در ماشین های ابزار موجب شده که استفاده از نرم افزار های مربوط به مدل سازی و ساخت در رشته ماشین ابزار اهمیت فراوانی داشته باشد. اگر فارغ التحصیلات به این نرم افزارها تسلط داشته باشند در اولویت استخدام کارفرماها قرار دارند. در ادامه به برخی از مشاغل رشته ماشین ابزار اشاره خواهیم کرد:

اره کار
سوهان کار
قلاویزکار – حدیده کار
مونتاژ کار ساده
سوراخ کار
پرچ کار
برش کار
ورق کار
تراش کار رو تراش
تراش کار کف تراش
تراش کاری قطعات بلند
تراش کار آج زن
تراش کار شیار تراش

ادامه تحصیل در ماشین ابزار چگونه است؟

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در رشته های مرتبط با مهندسی مکانیک، گرایش ساخت و تولید صنایع فلزی در سطح آموزش عالی ادامه تحصیل دهند.

کتاب های کمک درسی ویژه رشته ماشین ابزار (تمامی پایه ها)

 کتاب های پایه دهم

 انتشارات چهارخونه - گام به گام دروس ماشین ابزار دهم (کلیک کنید)

بهترین منبع خرید کتاب های کمک درسی رشته ماشین ابزار

در حال حاضر و با پیشرفت و فراگیر شدن اینترنت و فروشگاه های خرید اینترنتی، کم تر کسی پیدا می شود که خرید حضوری را ب خرید اینترنتی ترجیح دهد، فروشگاه اینترنتی دانش لند، در سال ۱۳۹۷ با هدف ایجاد یک محیط ایمن و راحت برای خرید اینترنتی کتاب های کمک درسی و بازی های فکری، تاسیس شد؛ دانش لند با داشتن دسته بندی های متنوع، عرضه کتاب های ناشرین معتبر و بررسی جامع محصولات، لذت یک خرید اینترنتی دلچسب را برای شما فراهم کرده است.