سخنگوی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: در ۲۴ ساعت اخیر ۵ هزار و ۱۴۳ تماس با سامانه پاسخگویی نمایشگاه برقرار شده است.

علی رمضانی، قائم مقام و سخنگوی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در پنجمین نشست خبری خود خبرنگاران را دعوت به بازدید از کمیته اطلاع رسانی و پاسخگویی نمایشگاه کتاب تهران کرد.

در این بازدید آزاده نظربلند مسئول کمیته پاسخگویی و راهنمایی مراجعان توضیحاتی درباره مرکز پاسخگویی نمایشگاه ارائه کرد و گفت: همکاران مرکز ما حدود ۸۰ نفر هستند که از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب در بخش‌های مختلف پاسخگوی ناشران و خریداران درباره پست و امور مالی هستند. اینجا یک بانک اطلاعاتی از خبرنگاران را داریم و ۱۴ گروه مختلف هر کدام وظایف خاصی را دنبال می‌کنند.

علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی این دوره از نمایشگاه در این بازدید با تاکید بر اقدام ناشران برای ارسال بسته‌های خود گفت: افرادی که کتاب می‌خرند در صورتی که ناشران به قول خود عمل نکنند از خرید دلسرد می‌شوند. طبق آئین‌نامه ناشران، ۲۴ ساعت بعد از خرید قطعی فرصت دارند کتاب‌های خود را به پست تحویل دهند و پست نیز ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت بسته‌ها را به دورترین مناطق می‌رساند.

وی گفت: بر اساس آمار منتشر شده پرتکرارترین سوالاتی که در مرکز پاسخگویی نمایشگاه قابل رصد است؛ راهنمایی جهت تشکیل پروفایل، استفاده از کد تخفیف، مشکلات فایل، پیگیری سفارشات بیشترین دامنه پرسش‌ها را تشکیل می‌دهند؛ البته این موضوع در بازه‌های زمانی دیگر متفاوت بوده است مثلاً زمان ثبت نام بن دانشجویی بیشترین تماس را از دانشجویان داشتیم.

سخنگوی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در خصوص تخلفات گفت: استفاده از دستگاه کارتخوان غیر از بانک عامل، شئونات نمایشگاهی، فروش آثار غیر و تخفیف‌های نامتعارف در نمایشگاه کتاب توسط هیئت رسیدگی به تخلفات رسیدگی می‌شود.

وی همچنین درباره اینکه جانمایی غرفه در بخش‌های مختلف بر اساس موضوعی چیده شود، گفت: تجربه ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی نشان می‌دهد که نباید مردم را از انتخاب‌های تصادفی محروم کرد و اگر آنها را جدا کنیم از توجه تصادفی مردم جلوگیری می‌شود. همچنین نمایشگاه موضوعی مورد پذیرش ناشران نیست و امکان اجرایی هم ندارد.