بیرجند- اگرچه افزایش نرخ بنزین تغییری در رشد نرخ کرایه ها نداشته اما افزایش قیمت دیگر کالاها و خدمات مرتبط باعث نارضایتی هایی بین مردم و رانندگان شده که می طلبد با تدابیری ویژه رفع شود. 

گروه استان‌ها: بنا بر اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طرح سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز از ساعت صفر ۲۴ آبان ماه سال جاری آغاز و بر این اساس قیمت هر لیتر بنزین سهمیه ای هزار و ۵۰۰ تومان و بنزین آزاد سه هزار تومان شد.

اگرچه مسئولان بارها اعلام کرده اند که افزایش قیمت بنزین تأثیری در نرخ کالاها و نرخ کرایه‌ها ندارد اما باز هم شاهد افزایش قیمت‌هایی در گوشه و کنار بازارها هستیم. بر اساس گزارش‌های میدانی، برخی از آژانس‌ها تغییراتی در افزایش قیمت‌ها داشته اند که رانندگان رشد نرخ قطعات خودرو را دلیل این امر می‌دانند.

ناگفته نماند بسیاری از وسایل حمل و نقل مسافری علی رغم اینکه دارای سوخت بنزینی هستند، افزایشی در نرخ هزینه‌ها نداشته اند اما افزایش دیگر کالاها رانندگان را نسبت به ادامه فعالیت در این عرصه بی انگیزه کرده است.

رشد نامحسوس برخی کرایه‌ها

یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: اکثر روزها برای رفت و آمدم به محل کار از تاکسی‌های خطی استفاده می‌کنم.

حکیمه مؤمن زاده ادامه داد: قبل از طرح سهمیه بندی سوخت، مسیر ابتدای طالقانی تا معلم را با هزار و ۵۰۰ یا دو هزار تومان رفته ام اما این روزها دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ تومان می‌گیرند.

وی با بیان اینکه افزایش بنزین در قیمت تمام کالاها تأثیر داشته است، افزود: اگرچه هزینه‌های تاکسی‌ها تغییر چندانی نداشته اما طی سال آینده قطعاً شاهد افزایش نرخ کرایه‌ها هم خواهیم بود.

مؤمن زاده خواستار نظارت‌های بیشتری از سوی مسئولان شد و بیان کرد: با توجه به افزایش تعداد آژانس و تاکسی‌ها باید سیستمی دقیق برای رصد و پایش تخلفات باشد.

خسروی از شهروندان بیرجندی با بیان اینکه تا قبل از افزایش نرخ بنزین برای هزینه سرویس مدرسه فرزندم ماهیانه ۹۰ هزار تومان به راننده پرداخت می کرده ام، گفت: بعد از سهمیه بندی بنزین راننده تقاضای افزایش نرخ را کرده است.

وی عنوان کرد: هم اکنون برای سرویس مدرسه فرزندم ۱۲۰ هزار تومان پرداخت می‌کنم و ظرفیت سرویس نیز بیشتر از استاندارد تعیین شده است.

ضرورت توجه به سهمیه سوخت تاکسی‌ها

یکی دیگر از شهروندان هم در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش قیمت بنزین بیان کرد: اگرچه این طرح باعث افزایش برخی از کالاها شده اما در هزینه تاکسی‌ها تأثیری نداشته است.

ابوالفضل کرامتی نیک بیان کرد: به طور متوسط در هر هفته دو بار از تاکسی دربستی استفاده می‌کنم اما تاکنون شاهد افزایش قیمتی نبوده ام.

وی با اشاره به افزایش قیمت قطعات و لوازم یدکی‌ها گفت: مسئولان باید در تأمین سوخت مورد نیاز تاکسی‌ها همت ویژه ای داشته باشند تا افزایشی در نرخ کرایه‌ها رقم نخورد.

سهمیه‌هایی که واریز نشد

یکی از راننده آژانس‌های درون شهری در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: ورودی هر مسافر برای آژانس‌های دربستی دو هزار و ۳۰۰ تومان بوده و به ازای هر کیلومتر، ۳۰۰ تومان بر کرایه افزوده می‌شود.

محمد عبدالهی بیان کرد: قبل از طرح سهمیه بندی سوخت برخی از آژانس‌ها برای جذب مشتری بیشتر زیر این قیمت فعالیت داشته اند که اکنون با همین نرخ کار می‌کنند.

وی با اشاره به سهمیه سوخت آژانس‌ها بیان کرد: قرار بود ۲۰۰ لیتر بنزین برای هر راننده واریز شود که هنوز واریز نشده است.

عبدالهی با بیان اینکه در حال حاضر همه کالاها به ویژه قطعات خودرو افزایش داشته است، گفت: افزایش این کالاها در کنار ثابت ماندن نرخ کرایه مقرون به صرفه نیست.

موج بی رغبتی در بین رانندگان

یک راننده تاکسی برون شهری هم در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هزینه تاکسی‌ها افزایشی نداشته است، گفت: در حال حاضر به ازای هر کیلومتر ۷۵۰ تومان از مسافر اخذ می‌شود.

رضا هاشمی ادامه داد: اگرچه تمام کالاها به غیر از کرایه‌ها افزایش یافته اما سهمیه سوخت تاکسی‌ها کمکی به کسب درآمد رانندگان است.

بنا به گفته وی طی ماه گذشته ۷۵۰ لیتر سهمیه سوخت برای تاکسی‌های برون شهری واریز شده است.

این راننده بیرجندی با بیان اینکه اگر این سهمیه به موقع واریز نشود، رانندگان دیگر هیچ انگیزه‌ای برای فعالیت ندارند، افزود: هرچند این سهمیه بر اساس کارکرد خودرو واریز می‌شود اما باز هم نقطه امیدی برای رانندگان است.

هاشمی ادامه داد: در شرایط پیش رو افزایش تمام کالاها به ویژه قطعات خودرو، لاستیک و دیگر اجناس رغبتی برای رانندگان نگذاشته است.

مشکلی دیگر پیش روی رانندگان

یک راننده تاکسی‌های اینترنتی هم در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی افزایشی نداشته است، گفت: باتوجه به افزایش قیمت قطعات و خدمات مانند تعمیر، فعالیت در این عرصه صرفه اقتصادی ندارد.

محمد رحمتی با بیان اینکه سهمیه سوخت رانندگان تاکسی‌های اینترنتی هنوز واریز نشده است، گفت: بر اساس گفته‌ها سهمیه را به نرخ لیتری هزار و ۵۰۰ تومان به کارت اعتباری واریز می‌کنند در صورتی که بسیاری از راننده‌ها کارت سوخت ندارند و باید بنزین آزاد مصرف کنند.

وی با بیان اینکه برای تغییر رمز کارت سوخت حتماً باید مدارک فردی که شماره پلاک ماشین به نام وی است، داشته باشیم، گفت: علی رغم اینکه تمام مدارک تکمیل است، از دو هفته پیش به دنبال صاحب پلاک می‌گردم اما اثری از وی نیست.

۲۲ مورد تخلف به تعزیرات ارسال شد

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند بیان کرد: بعد از طرح سهیمه بندی سوخت هیچ افزایش قیمتی در نرخ کرایه تاکسی‌ها نداشته ایم.

یدالله غلامپور با بیان اینکه تاکنون ۲۲ مورد از تخلفات رانندگان به تعزیرات ارسال شده است، افزود: راننده‌ها حق هیچ گونه افزایش قیمتی ندارند.

وی بیان کرد: بر اساس مصوبه شورا، ورودی هر مسافر دو هزار و ۲۵۰ تومان و هر یک کیلومتر مسافت طی شده ۳۰۰ تومان است.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند اظهار کرد: راننده نباید از نرخ مصوب بیشتر کرایه بگیرد اما کمتر از نرخ مصوب مشکلی ندارد.

سهمیه سوخت رانندگان واریز می‌شود

غلامپور سهمیه سوخت تاکسی‌ها بر اساس قولی که داده شده، طی روزهای آینده واریز می‌شود، افزود: اطلاعات راننده‌ها به وزارت کشور و ستاد سوخت فرستاده شده و تفاوت قیمت بنزین به حساب کارت‌شان واریز می‌شود.

وی بیان کرد: فعلاً هیچ بحثی در خصوص افزایش قیمت کرایه‌ها نداریم و تنها بر اساس مصوبات وزارت کشور عمل می‌کنیم.

غلامپور با اشاره به میزان سهمیه‌ها بیان کرد: سهمیه سوخت برای تاکسی‌های پلاک زرد داخل شهری دوگانه سوز ۲۵۰ لیتر و تک گانه سوز ۴۰۰ لیتر است.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند بیان کرد: از شهروندان خواستاریم در صورت مشاهده هر گونه تخلف از سوی رانندگان مراتب را با شماره گیری ۳۲۳۳۸۰۳۴ گزارش دهند.

وی بیان کرد: در حال حاضر دو گشت سیار به صورت مستمر در داخل شهر بر وضعیت حمل و نقل و خدمات نظارت دارند.

آنچه مسلم است افزایش قیمت نرخ خودروهای حمل و نقل عمومی و آژانس‌ها با عدم استقبال از سوی شهروندان مواجه بوده و نتیجه آن چیزی جز استفاده از خودروهای شخصی و به وجود آمدن عواقب آن نخواهد بود. علاوه بر این موج بی رغبتی رانندگان می‌تواند اثرات نامطلوبی در وضعیت حمل مسافر ایجاد کند که می‌طلبد نظارت شود.