دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: همه مسئولان و متخصصان به جد مخالف کنکور هستند، اما عجیب است که باوجود این فضا مشکل کنکور حل نمی شود. به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شامگاه گذشته روی آنتن رفت، درباره میزان اجرای سندتحول بنیادین گفت: امروزه اجرای سندتحول به عنوان گفتمان غالب در آموزش و پرورش مطرح است و همه وزرا خود را ملزم به اجرای سند می دانند و امروز بستر اجرایی آن بیش از پیش فراهم آمده است.
وی افزود: سال گذشته چهار زیرنظام مصوب داشتیم که دو زیرنظام دیگر نیز در این مدت تصویب و برای اجرا ابلاغ شد. هر زیرنظام ۱۳۱ راهکار عملیاتی دارد. ۵۳۰ برنامه تدوین شده که باید عملیاتی شود و یک گام به اجرای کامل نزدیکتر شده ایم.
وی به برگزاری دوره های آموزشی و جلسات توجیهی برای مدیران مناطق پیرامون سندتحول بنیادین در تابستان اشاره کرد و گفت: آیین نامه اجرایی قبلی مدارس ۲۰ سال قبل تدوین شده بود که اخیرا مبتنی بر سندتحول بازنگری شده و اگر در جلسات آتی شورا تصویب شود در سال تحصیلی جاری به اجرا درخواهد آمد.
نویدادهم درباره معضل کنکور گفت: همه مسئولان و متخصصان به جد مخالف کنکور هستند، اما عجیب است که باوجود این فضا مشکل کنکور حل نمی شود. گاهی آدرس اشتباه می دهند و آموزش و پرورش را به علت ابهام درفرایند سنجش تحصیلی مقصر جلوه می دهند در حالی که بارها در جلسات مختلف اثبات کرده ایم که کم و کاستی در سیستم ارزشیابی و صدور مدارک وجود ندارد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه پیشنهادی مطرح کردم که معاون آموزشی وزارت علوم عهده دار این موضوع باشد و نه سازمان سنجش گفت: با این شیوه ارزشیابی تست زنی سه چهار ساعته که سرنوشت نسلی را بخواهد تعیین کند مخالف هستیم. ضمن اینکه یک مافیا هم در کنارش شکل می گیرد و شاهد اضطراب خانواده ها خواهیم بود.
نویدادهم در ادامه گفت: یک عامل کلیدی نوع نگاه به آموزش و پرورش است. کوچک انگاری آموزش و پرورش یکی از خطاهای استراتژیک در حکمرانی و مدیریت کلان کشور است. علت این است که الگوی توسعه انسان گرا نبوده است. تا این پدیده تلخ حاکم است وضع آموزش و پرورش همین است. باور دارم که باید تحول جدی در مدیریت کلان رخ دهد.
وی افزود: یک مانع بیرونی هم کنکور است. در داخل آموزش و پرورش نیز چند مانع وجود دارد که یک مورد مدیریت سیستم است. یکی از اصلی ترین چالش ها بی ثباتی مدیریتی و ضعف های مدیریتی است. چهار وزیر و دو سرپرست در این دولت داشته ایم. دولت های قبل هم اینگونه بودند. نکته بعدی این است که برای نظام آموزش و پرورش تربیت مدیر آنچنان که باید انجام نمی دهیم. ۱۰۰ سال از تاسیس تربیت معلم گذشته اما هنوز یک دانشکده تربیت مدیریت آموزشگاهی نداشته ایم.