یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: سفرهای اخیر وزیر امورخارجه از یک سو نشانگر پویایی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که با هدف توسعه روابط و همکاری‌های همه جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی با جامعه جهانی انجام می پذیرد. از سویی این سفرها نشانگر عدم کارایی تحریم‌های ظالمانه و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران است.سعید محمدی در یادداشتی نوشت: محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ارشد فدراسیون روسیه سفری به مسکو داشت.  
«روابط دوجانبه سیاسی و اقتصادی»، «مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی» و «راهکارهای کاهش تنش‌های موجود در منطقه» از جمله محورهای مهم مذاکره میان طرفین بوده است.
*سفری چند وجهی:
 سفرهای اخیر وزیر امورخارجه از یک سو نشانگر پویایی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که با هدف توسعه روابط و همکاری‌های همه جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی با جامعه جهانی انجام می‌پذیرد. از سویی این سفرها نشانگر عدم کارایی تحریم‌های ظالمانه و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران است. در نهایت ارتباطات وسیع بین‌المللی وزیر امور خارجه ایران؛ این معنی و واقعیت را هم تداعی می کند که دوران نظام تک قطبی و انحصار طلبی یکجانبه آمریکا به سر آمده و جامعه جهانی دیگر ظرفیت پذیرش و تبعیت از اقدامات خسارت بار و قلدرمآبانه از جمله تحریم های یکجانبه و غیر قانونی را علیه دیگر کشورها از جمله ایران، چین، روسیه، ونزوئلا و ... ندارند. از این حیث، کشورها با نقشه راه مستقل خود عمل نموده و در عین حال جامعه جهانی در پی ایجاد نظم چند قطبی، تکثرگرا و منطق بنیان بین‌المللی، قرار دارد. بنابراین، سفر ظریف به مسکو «به عنوان شریک راهبردی ایران» در مقطع کنونی، بسیار مهم بوده است.
- بررسی تحولات برجامی و تبادل نظر دکتر ظریف با همتای روس در این خصوص و تاکید بر اهمیت اجرای همه مفاد برجام  «به عنوان توافقی بین‌المللی و مصوبه ذیل قطعنامه شورای امنیت» بخش مهم مذاکرات این سفر محسوب می‌گردد.
سفر ظریف به مسکو در حالی صورت گرفت که هم‌زمان گفت‌وگوهای عباس عراقچی با مقامات فرانسوی با هدف "بررسی پیشنهاد تازه مکرون" به عنوان دیگر عضو موثر در برجام، در جریان بود. در این دیدار یک تیم اقتصادی از بخش‌های مختلف، هیات دیپلماتیک ایران را همراهی می‌کرد تا ابعاد اقتصادی پیشنهادهای رئیس‌جمهور فرانسه روشن شود." پیشنهاد امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه دو هفته قبل و در جریان نشست گروه هفت به ایران ارائه شده است. پس از آن گفت‌وگویی 5 ساعته میان دو رئیس جمهوری، صورت گرفت که نتیجه تمامی آنها طرحی شد که هیات ایرانی برای بررسی آن به فرانسه رفته است. تبادل نظر در این خصوص با طرف روس به عنوان عضو موثر برجام بخشی از گفت‌وگو های طرفین را جهت ایجاد فرصت برای دیپلماسی، شکل می دهد. برداشته شدن گام سوم ایران در قالب برجام، نیز در این گفت‌وگوها مورد عنایت بوده است.
*منطقه و خاورمیانه
تحولات سوریه و نشست روسای جمهوری سه کشور ضامن صلح که در آینده نزدیکی صورت خواهد گرفت، محور دیگر گفت‌وگو با مقامات روسیه را تشکیل داده است. ایجاد هماهنگی و آماده سازی مقدمات این نشست با حضور کشور های تضمین کننده صلح، ثبات و امنیت و یکپارچگی در سوریه، مهمترین بخش از رویدادهای سازنده مرتبط با سوریه است.
- گفت‌وگو با طرف روس در خصوص دیگر مسائل مورد علاقه از جمله «هماهنگی‌ها در زمینه تحولات یمن و افغانستان» و «حملات کور اسرائیل به سوریه، عراق و لبنان» و همچنین عواقب هدف قرار دادن مردم غیر نظامی، گروه های نظامی مردمی و مقامات فلسطینی و لبنانی با هدف کسب وجهه و مشروعیت بخشی به فعالیت های انتخاباتی در سرزمین های اشغالی از سوی صهیونیست ها، بخشی دیگر از گفت‌وگو با مقامات روسیه بود.
*فرصت سازی برای دیپلماسی
ایران با ابراز حسن نیت به دنبال گشایش، توسعه فضای دیپلماسی و فرصت سازی برای گفت‌وگو و دیپلماسی است. تلاش‌های ایران در مقابل رفتارهای هنجارشکنانه مخالفین صلح، ثبات و برهم زنندگان امنیت منطقه است.  ایران با مجموعه اقدامات و رفتار خود پایبندی خود را نسبت به تعهدات برجامی و حفظ صلح و ثبات در منطقه نشان داده است، حال زمان آن فرارسیده تا کشورهای عضو برجام به تعهدات خود در قالب برجام و قطعنامه 2231 عمل نمایند. آمریکا نیز که از برجام خارج شده، می‌تواند بنابر قول وزیر امور خارجه کشورمان "بلیط بازگشت" به میدان گفت‌وگو و همکاری بین المللی را از طریق لغو تحریم های تروریستی، ظالمانه و یکجانبه علیه ملت ایران تهیه کرده و به جمع اعضای برجام ملحق گردد. این فرصت را نباید از دست داد.